Strona główna Aktualności Rafał – średnica żyły, czy oszukują na jakości kabli i przewodów?

Rafał – średnica żyły, czy oszukują na jakości kabli i przewodów?

19
67,272

Czy producenci oszukują na średnicy żył przewodów i kabli?

Pytanie

Zauważyłem, że przewody YDYp 3×1,5 mm2 faktycznie ma średnicę żyły 1,0 mm2 zaskoczyło mnie to bo zawsze starałem się kupować przewody od renomowanych producentów. Zmierzyłem kilka innych żył i okazało się że praktycznie w każdym przekroju są duże rozbieżności.

  • 1,5 mm2 ma średnice 1,15 mm,
  • 2,5 mm2 ma średnice 1,55 mm,
  • 4 mm2 ma średnice 2,1 mm,
  • 6 mm2 ma średnice 2,5 mm.

Wykorzystując wzór na pole powierzchni koła:

Do obliczania pola powierzchni okrągłej żyły kabla lub przewodu należy użyć wzoru

Otrzymujemy wyniki:

Przekrój żyły z nadruku na przewodzie Przekrój żyły z pomiarów i obliczeń
1,5 mm2 1,0 mm2
2,5 mm2 1,9 mm2
4 mm2 3,5 mm2
6 mm2 4,9 mm2

Na jakiej podstawie mogę to reklamować?

Pozdrawiam 

Rafał

Odpowiedź

Panie Rafale, różnica między wartością przekroju nominalnego deklarowanego przez producenta na etykiecie i w dokumentacji przewodów lub kabli jednodrutowych o żyle okrągłej, a faktycznym przekrojem geometrycznym żyły wynikającym z pomiarów i obliczeń rzeczywiście istnieje i jest to zgodne z obowiązującymi aktami prawnymi.

Średnica żyły, czy przekrój żyły

 

Średnica żyły a przekrój poprzeczny żyły

Średnica żyły jest podawana w mm, natomiast przekrój poprzeczny w mm2

Ciekawostka

W przewodach i kablach zasilających np. YKY, YDY podawany jest przekrój poprzeczny żyły w mm2, natomiast w kablach i przewodach teletechnicznych np. YTDY, podawana jest średnica żyły w mm.

Średnica żyły – skąd biorą się różnice?

W przypadku żył jednodrutowych jest to stosunkowo łatwe do udowodnienia chociażby poprzez dokładny pomiar średnicy i właściwe obliczenia. W przypadku przewodów wielodrutowych (linek) lub żył sektorowych takie obliczenia są trudne do wykonania we własnym zakresie (wymagają bardzo dużo precyzji i cierpliwości).

Średnica żyły - jak zmierzyć w przypadku przewodów wielodrutowych czyli linek? Zagęszczona żyła RMC posiada mniejszą średnicę żyły przy tym samym przekroju poprzecznym

Pierwsza norma określająca przekrój przewodów (nie udało mi się ustalić numeru) nie podawała przekroju geometrycznego, tylko „nominalny”, w rozumieniu SJP „istniejący wyłącznie z nazwy; imienny, tytularny, nazwowy” czyli maksymalną rezystancję żyły dla danego przekroju, a kolejne wydania norm powielały ten standard.

Takie podejście jest uzasadnione i wynika z zachodzących zjawisk fizycznych.

Prąd elektryczny nie płynie przekrojem poprzecznym przewodu, tylko przewodnością żyły, której wartość uzależniona jest od składu chemicznego materiału z jakiego jest zbudowana czyli rezystancji.

Jakość miedzi

Ponieważ jakość stopów miedzi na przestrzeni lat się poprawiła, okazało się, że można spełnić wymogi określone w normie robiąc przekroje geometryczne żył przewodów mniejsze niż przekrój „nominalny”.

Po co podnosić koszty produkcji, jeśli można zrobić taniej i jednocześnie zachować zgodność z normą?

Rezystancja żyły

Rezystancja żył podana jest wg PN-EN 60228, która to norma określa rezystancję żyły mierzoną w temperaturze 20 oC (określa również sposób wykonania pomiaru).

Przekrój znamionowy Największa rezystancja żyły (jednodrutowej klasy 1) okrągłej

z miedzi wyżarzonej, mierzona w temperaturze 20 oC

Druty gołe Druty pokryte metalem
0,5 mm2 36,0 Ω/km 36,7 Ω/km
0,75 mm2 24,5 Ω/km 24,8 Ω/km
1 mm2 18,1 Ω/km 18,2 Ω/km
1,5 mm2 12,1 Ω/km 12,2 Ω/km
2,5 mm2 7,4 Ω/km 7,6 Ω/km
4 mm2 4,6 Ω/km 4,7 Ω/km
6 mm2 3,1 Ω/km 3,1 Ω/km
10 mm2 1,8 Ω/km 1,8 Ω/km
16 mm2 1,2 Ω/km 1,2 Ω/km

Tabela, której fragment przytoczyłem powyżej, definiuje wymagania dla żył jednodrutowych klasy 1.

W tym przypadku przekrój znamionowy żyły jest zdefiniowany tylko jednym parametrem, którym jest największa rezystancja żyły w temperaturze 20 oC.

W przypadku żył wielodrutowych klasy 2, istnieje jeszcze wymaganie dotyczące najmniejszej dopuszczalnej liczby drutów w żyle.

Istnieją żyły giętkie klasy 5 i 6 w przypadku których dodatkowe wymaganie to największa dopuszczalna średnica pojedynczego drucika wchodzącego w skład żyły.

Okiem praktyka

W celu sprawdzenia większości niżej podanych warunków niezbędna jest wiedza na temat rezystancji żyły, wymiary geometryczne żyły są niepotrzebne.

Podczas sporządzania projektu należy dobrać przewód lub kabel z uwzględnieniem:

  • wytrzymałości mechanicznej,
  • obciążalności długotrwałej,
  • przeciążalności,
  • spadków napięcia,
  • warunków zwarciowych,
  • samoczynnego wyłączenia w celu ochrony przeciwporażeniowej,

Powyższy materiał powstał dzięki zaangażowaniu i pomocy ekspertów:

Pan Mirosław Lazarek z NKT
Pan Mariusz Pajkowski z Lapp Kabel

Może Cię zainteresować:

Instalacja elektryczna – kable i przewody – PORADNIK cz. 1

 

Jak dobrać i ułożyć kable i przewody teleinformatyczne?

 

19 komentarzy

  1. byś

    27 lutego 2020 o 08:40

    Słaba odpowiedź, w zasadzie to nie jest odpowiedź na pytanie. i wprowadzanie w błąd pytającego.

    Nie ma podstawy do reklamacji grubości/przekroju drutu. Żadne przepisy nie regulują tego, nie ma normy mówiącej o tolerancji grubości druta.
    Jeśli się Pan ze mną nie zgadza proszę podać normę mówiącą o tolerancji grubości drutu 😀

    Odpowiedz

    • Piotr Bibik

      27 lutego 2020 o 17:04

      Zgadzam się 🙂 Zresztą cały artykuł właśnie o tym jest. Normy mówią o rezystancji, a o przekroju mówią instalatorzy 🙂 

      Odpowiedz

    • Mateusz

      28 czerwca 2023 o 10:45

      odpowiedź jest dokładnie o to co pytający pytał przecież. a że ktoś nie rozróżnia średnicy od przekroju..

      Odpowiedz

  2. co-wiec

    30 maja 2020 o 09:16

    Wydaje mi się że można reklamować. U rzecznika praw konsumentów. A on dalej powinien spowodować prawne działania które zmienią sposób oznaczeń. Podam analogię do masła. Nie można używać nazwy masła do produktów nie zawierających mniej niż 82% tłuszczu. Powinno to się zakończyć oznaczeniami przewodów np zamiast dzisiejszych „1,5mm2” na przyszłe; „klasy 1,5”

    Odpowiedz

    • Art b

      12 listopada 2024 o 01:56

      Nic nie powinno się zakończyć. 1,5mm2 ma oznaczać 1,5mm2 a nie enigmatyczna klasa 1,5. Jak kupujesz kilo ziemniaków to ma być kilo ziemniaków, a nie ziemniaki o wadze klasy 1. Oznaczenia wg norm muszą być respektowane. Zajmuje się tym Państwowa Inspekcja Handlowa która podaje dopuszczalne tolerancje wag i wymiarów, więc kłamstwem jest twierdzenie, że nie ma prawa które tego pilnuje deklaracji producenta z rzeczywistością.

      Odpowiedz

      • Piotr Bibik

        12 listopada 2024 o 06:12

        Skoro Twierdzi Pan że „kłamstwem jest twierdzenie, że nie ma prawa które tego pilnuje deklaracji producenta z rzeczywistością” to proszę przytoczyć obowiązujący akt prawny na potwierdzenie swojej tezy.

        Odnośnie obowiązku stosowania Polskich Norm (również tych które są przytoczone w obowiązujących przepisach proponuję zapoznać się z oficjalnym stanowiskiem Polskiego Komitetu Normalizacyjnego:

        Odpowiedz

  3. posejdoni

    12 października 2020 o 15:49

    Mówiąc krótko płacimy za 2,5mm a dostajemy 1,5mm. I w taki to sposób okradamy klienta. Brawo że popieramy złodzieji.

    Odpowiedz

    • Stefan Kawalec

      1 maja 2022 o 22:43

      Mylisz majster powierzchnię przekroju żyły ze średnicą żyły.

      Odpowiedz

  4. krzysiek

    14 października 2020 o 15:03

    Czyli producenci oszukują klienta bo prawo im na to pozwala.

    Odpowiedz

  5. Jarek

    23 października 2021 o 18:56

    „Ponieważ jakość stopów miedzi na przestrzeni lat się poprawiła” – To już jest nieaktualne :). Obecnie, trzeba by się zastanowić, czy jest tam jakakolwiek miedź.

    Odpowiedz

    • Piotr Bibik

      27 października 2021 o 20:48

      Producenci w katalogach i danych technicznych ciągle podają, że żyły są miedziane (jeśli mówimy o kablach i przewodach miedzianych). Nikt nie dyskutuje i nie zaprzecza, że miedź jest z domieszką (czegoś), ale to nadal w pojęciu handlowym jest miedź.

      Odpowiedz

  6. Kris

    8 maja 2022 o 17:05

    Suwmiarką mierzy się średnicę. Dlatego stosuj wzór 3,14 * R2/4
    R2 – to średnica do kwadratu.
    Matema – szkoła podstawowa

    Odpowiedz

    • Pit

      3 czerwca 2022 o 16:13

      R to promień, S to średnica 🙂
      Matema – szkoła podstawowa :))

      Odpowiedz

      • majkel

        10 czerwca 2022 o 14:11

        d to średnica, Pitagorasy jedne hahaha 🙂

        Odpowiedz

  7. cuprum

    11 września 2022 o 17:02

    Miedź elektrolityczna M1E użyta do ciągnięcia żyły była zawsze ta sama nawet 50 lat temu a mniejszy przekrój to ekonomia a raczej oszustwo

    Odpowiedz

    • Bartek

      23 października 2024 o 13:39

      Wy chodziliście do szkoły podstawowej?
      Na jakiej podstawie wychodzi Wam, że 6mm2 ma mieć srednice 4.9mm? Co to za wzór? Potem ludzie czytają takie bzdury.

      PRZEKRÓJ = 3.14 x r^2
      6mm^2 = 3.14 x r^2 /3.14
      1.91mm^2 = r^2 / pierwiastek obustronnie
      1.38mm = r

      ŚREDNICA = 2r
      ŚREDNICA = 2 x 1.38mm
      ŚREDNICA = 2.76mm

      Stąd dla kabla 6mm^2 srednica żyły wynosi 2.76mm. Czyli blisko tego co zmierzył autor kwestia czym i z jaką dokładnością.

      Wiem, że temat stary, ale nie mogłem uwierzyć, że przez tyle lat nikt nie umiał zastosować prostego wzoru z podstawówki.

      Pozdrawiam.

      Odpowiedz

  8. Mateusz

    28 czerwca 2023 o 10:42

    podstawowa kwestia to to że wiele osób myli ŚREDNICĘ z PRZEKROJEM – to są inne wartości. ale też często sprzedawcy nieprecyzyjnie informują, np piszą GRUBOŚĆ, olewając przy okazji czy to jest mm czy mm2.

    Odpowiedz

  9. Piki

    18 sierpnia 2023 o 16:29

    Autor ma racje i dobrze to mierzy a niektorzy nie potrafia czytac ze zrozumieniem lub wcale
    6mm2 ma srednice 2,5mm a powinien ze wzoru matematycznego miec 4,9
    Oznaczenia zyl do bani , dym…e ludzi i opowiadanie ze jest jakas tam przewodnosc i rezystancja ktorej szarak nie sprawdzi

    Odpowiedz

  10. zerotab

    11 października 2024 o 20:38

    Ale trzeba wziac pod uwage, ze dziasiaj mamy zupelnie inne przewody. Cca na ten przyklad. Przewody z lat 60tych, 80tych 2k20 maja zupelnie inna parametry, jak rezystancje. Czystosc produktu, wlasciwosci rozciagajace w procesie produkcji, temperatura itd. Niby proces ten sam, ale materialy sie zmienily. Chocby nawet z powodow ekonomicznych. Jakie jest zanieczyszczenie miedzi w przewodach? Ile tej miedzi jest tam naprawde, a ile innych pierwiastkow, wplywajacych na przewodnictwo materialu.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

34 + = 41

Zobacz także

W jaki sposób zabezpieczyć dom, lub mieszkanie przed powodzią?

Jak szybko i skutecznie zabezpieczyć się przed powodzią? Co z elektryką…